דפי לויאב גופר בוראת מוצרים מאפס

צילום: איתי עוז ארי

דפי לויאב גופר, 36, תל אביב, מנהלת מוצר בחטיבת הדיגיטל.

היי דפי, ברוכה הבאה לבלוג, את אורחת מיוחדת כי את מי שבעצם גרמה לכל הדבר הזה לקרום עור וגידים. מתרגשת להתארח במקום שיצרת?
האמת היא שאני מתרגשת יותר מהצפוי. הבלוג שלנו עלה לאוויר לפני חצי שנה ואם בהתחלה דיברנו על טפטוף של תכנים פה ושם, אני שמחה לגלות בכל יום חדש עד כמה הוא עשיר ומעניין. חלק גדול מזה קשור באנשים המרתקים שעובדים כאן.

מה את עושה במסגרת התפקיד שלך ואיך נולד הבלוג הזה בעצם?
כמנהלת מוצר בחטיבת הדיגיטל אני לוקחת חלק במרבית הפרויקטים שלנו, החל בפיתוח הקונספט של המוצר, מחקר משתמשים, UX, אפיון ועיצוב עם אנשי הצוות במחלקת המוצרים, ועד השקת המוצר וליווי שלו אחרי שהוא עולה לאוויר. הרעיון לבלוג נולד מתוך החובה שלנו כתאגיד ציבורי לדווח בשקיפות מלאה על מינויים של עובדים חדשים, פרסום קולות קוראים, התקדמות בעבודות הבינוי באולפנים החדשים ועוד. שאפנו להציג את המידע - שעלול להיות קצת יבש לפעמים – בצורה שתספק לגולשים חוויה קלילה וחדשנית.


אנחנו נמצאים בתקופת הקמה קדחתנית, על כמה פרוייקטים אתם עובדים במקביל?
הקמה זה שם המשחק. לפני חצי שנה הגעתי לתאגיד והייתי העובדת ה- 49, וממש בימים האחרונים גוייסה העובדת ה- 600. בצורה מעשית המחלקה שלנו עובדת כרגע על שבעה-שמונה מוצרים דיגיטליים ובצורה רעיונית יש לנו עשרות פרוייקטים בקנה. הקו המנחה שלנו הוא לספק חדשנות ואובייקטיביות ולהציג את התכנים שלנו בכל פלטפורמה אפשרית - ובחינם.

מוצר נוסף שלך נולד ממש בימים האחרונים, ספרי לנו קצת על ''כאן הכסף''. איך מתחילים פרוייקט כזה, מהם השלבים השונים עד לקבלת המוצר הסופי?
"כאן הכסף" הוא משחק כלכלי שבוחן את הידע של הגולש בתקציב המדינה. בכל סיבוב מוצגים שני סעיפים מתוך התקציב והמשתמש צריך לנחש מי מהם מתוקצב גבוה יותר. רמז – אם נדמה לכם שתקציב ארוחות לילדים נזקקים גבוה יותר מתקציב הכיבוד בישיבות הממשלה – חשבו שוב.

איך מתחילים פרוייקט כזה?
נפגשתי עם כל בעלי העניין בארגון- בעלי תפקידים שקשורים לפרוייקט ויכול לתרום לו, אספתי דרישות, הגדרתי משימות, יעדים ולו"ז, ומשם יצאתי לדרך. שלבי הפרוייקט כללו אפיון, עיצוב, עבודה מול חברת פיתוח חיצונית, וגיבוש קונספט לסרטון הפרומו ותכנית הפרסום של המשחק. את הרעיון למשחק העלה עודד קרמר בפני שאול אמסטרדמסקי, ראש הדסק הכלכלי שלנו. בפעם הראשונה ששאול הציג את הבריף אמרתי שהרעיון נשמע משעמם. מזל שלא אני קיבלתי את ההחלטה במקרה הזה כי התוצאה היא משחק ממכר שלא רק נראה טוב וכיף לשחק בו, הוא גם מצליח לדעתי לגרום לאנשים להתעניין בתקציב המדינה ולצרוך תוכן שהם לא בהכרח היו צורכים בדרך אחרת. 


מהו הוא הרגע הכי מייאש עבור מנהלי מוצר ומהו הרגע הכי מספק?
דיברת קודם על מוצר ש"נולד". יש בלידה שלב שנקרא "שלב המעבר", הרגע שבו את מרגישה שזהו זה, את פשוט לא מסוגלת יותר. גם בעבודה על מוצרים מורכבים וארוכי טווח יש לפעמים רגעים כאלה, שאני מרגישה שאני לא מסוגלת להמשיך, לא מסוגלת לדחוף את המוצר למקום שאני רוצה שהוא יגיע אליו. החדשות הטובות הן, שבדומה ללידה, הרגע הזה עובר מהר יחסית ואחריו נולד המוצר.

אני שואבת סיפוק מלראות אנשים משתמשים במוצרים שלנו, לגלות שחווית משתמש טובה שתכננתי באמת עובדת, או ללמוד מה עובד פחות. הרגע הכי מספק עבורי הוא ללא ספק בהשקת מוצר חדש. חודשים של עשייה מאומצת מתנקזים לכדי לחיצה אחת – עלינו לאוויר, עשינו את זה.

את יכולה לגלות לנו איזה עוד פרוייקטים מתוכננים בהמשך? ממה שאפשר כמובן לחשוף. 
קודם כל חדשות טריות ממש מהשעות האחרונות- השקנו היום את האתר הרשמי החדש של כאן. בשלב ראשון יהיו בו תחנות רדיו דיגיטלי שינגנו מוסיקה 24/7, תכני אודיו וכמובן את כל סרטוני הוידאו שלנו. בשלבים הבאים יעלו לאתר איזור חדשות, עולם של פודקאסטים, תחנות רדיו לייב, שידורי טלוויזיה לייב ו-VOD. במקביל המחלקה שלנו עובדת על אתר בערבית, שתי אפליקציות, אתר ארכיון, משחקים/מחשבונים כלכליים נוספים, פיצ'רים שמתלבשים על כתבות טקסט ומספקים חווית קריאה מגניבה שלא ראינו עדיין בארץ ועוד כמה דברים שאני מנועה מלדבר עליהם כרגע. יהיה מעניין, בשביל זה אנחנו כאן.


איך אי הודאות שנקשרה באחרונה עם תאגיד השידור הישראלי משפיעה עליכם כמנהלי מוצר שבעצם מלווים פרוייקטים שיבשילו רק בעוד כמה חודשים?
כמנהלי מוצר אנחנו ממילא מתמודדים לפעמים עם מוצרים שנגנזים משיקולים כאלה או אחרים, אז אנחנו משתדלים להתמקד בעשייה ולקוות לטוב. חטיבת הדיגיטל מייצרת כבר חודשים רבים תכנים מקוריים, נטולי פרסומות, שפונים לקהלים מגוונים. אנחנו באוויר עם כמה מוצרים, נוכחות בולטת ברשתות חברתיות ועכשיו גם אתר חדש. יצאנו לדרך כבר מזמן, עכשיו רק נשאלת השאלה אם יתנו לנו להמשיך.
כמות האנשים המוכשרים שעובדים בתאגיד בלתי נתפסת מבחינתי - אנשי מקצוע שכל אחד מהם מבריק בתחומו. זה נשמע כמו סיסמה ריקה אבל קיימת פה הזדמנות אמיתית לעשות היסטוריה.

השמועה מספרת שאת חובבת DIY , מוצאת קשר בין התחביב הזה לבין תפקודך כמנהלת מוצר?
יש קווי דמיון כי את האהבה שלי ל- DIY אני מתעדת בבלוג, שלי, אבל ככלל המוצרים בעבודה נשארים וירטואליים והמוצרים שאני משפצת או יוצרת הם מוחשיים – אי של שקט במירוץ המוטרף של החיים. 

לסיום, מה את מאחלת לתאגיד השידור הישראלי על שלל מוצריו?
אדבוק באופטימיות ואאחל לתאגיד שיצליח להתגבר על המכשולים שעומדים בפניו, שנתחיל לשדר כמה שיותר מהר תוכן איכותי ושנצליח לעשות שינוי של ממש בשידור הציבורי.