מיומנו של מכור לפרומו עם אורן פלדי

צילום: איה אפרים

אורן פלדי מצטרף לתאגיד כמנהל מחלקת הפרומו. בעברו ניהל פלדי בין השאר את מחלקת הפרומו של חדשות 2, והקים את מחלקת הפרומו (המצויינת אם יורשה לנו) של ערוץ הספורט.


היי אורן, ברוך הבא. ראשית, איך הגעת לעולם הפרומו?
כל חיי המקצועיים מרוכזים בעולם הפרומואים והמיתוג. זו מחלה כרונית שמעולם לא חיפשתי לה תרופה. התחלתי כתסריטאי פרומואים בחברת הכבלים בתחילת שנות ה- 90, הקמתי את מחלקת הפרומו של ערוץ הספורט וביליתי שם לא פחות מ-17 שנים. משם, המשכתי להקמה וניהול של מחלקות פרומו נוספות בערוצים כמו חדשות 2, ערוץ הילדים ZOOM ובערוץ 20.

כולנו רואים עשרות פרומואים בכל יום, ועדיין יש מקום לשאול – מה זה בדיוק פרומו?
פרומו הוא כלי בעולם התקשורת ותפקידו לפרסם תוכן או גוף תוכן. חלק מהפרומואים מספרים לקהל איזה תוכן יכול לעניין אותו ומתי הוא משודר, וחלקם עוסקים בתדמית של המפרסם ובבניית קשר בינו לבין הקהל. הפרומו המסורתי היה בדרך כלל סרטון או תשדיר, אבל היום עולם הפרומו משתמש באינספור כלים פירסומאיים במדיות השונות.

איך נראה יום עבודה של איש פרומו?
עבודתו של איש פרומו מורכבת מצד אחד מקשר עם אנשי התוכן והשיווק, ומצד שני עם צוות קריאייטיב גדול שתפקידו לספר בצורה המוצלחת ביותר סיפורים רלוונטיים. בפועל זה אומר ישיבות ושיחות עם אנשי התוכן והשיווק, לצד ישיבות קריאייטיב בהן מגבשים את הרעיון, ואז עבודה עם חומרי גלם או יציאה להפקות צילומים במקרים מסוימים. לאחר מכן בוחרים את המוזיקה (שלב מאוד חשוב), נכנסים לעריכה ומשם לטיפול הגרפי במחלקת הגרפיקה שעוטפת את הפרומו באריזה המתאימה למותג. השלב הסופי הוא שלב הקריינות ומשם – לאוויר. בתור מנהל מחלקת פרומו, אני מלווה את כל השלבים הללו עד לקבלת הפרומו המוגמר.

איך מחליטים אילו קטעים מכניסים לפרומו ואילו נשארים על רצפת חדר העריכה?
"לכל סדרה, סרט או תכנית יש את הרגעים הגדולים שלה: הרגעים המרגשים, המצחיקים וכיוצא בזאת. לפעמים מדובר בשבריר שנייה שכמעט לא שמים לב אליו, אך מטרת אנשי הפרומו היא לראות הכול. מכיוון שאנחנו "חושבים פרומו", אנחנו יודעים איך "לצוד" ולהביא את הקטעים הטובים לחדר העריכה.

זה בעצם אומר שצריך לצפות בכל הסרט או בכל הסדרה כדי לבנות פרומו?
ממש לא. כמעט בכל סדרה, פרקי הפתיחה מציגים את הסיפור והגיבורים המרכזיים, הסגנון והשפה. בדרך כלל, הפרקים הראשונים הם גם המושקעים ביותר כי בהם יש צורך "לשאוב" את הצופים פנימה ולייצר נאמנות לסדרה.

יש אינספור פרומואים, מה הופך פרומו למוצלח לטעמך?
"בחירה מוזיקלית מעולה, תסריט מבריק, עריכה מוצלחת או עבודה אמנותית נדירה. בסופו של דבר, פרומו טוב הוא פרומו שהצופים רוצים לראות שוב ושוב, כזה שרלוונטי ובעל ערך לצופים.

לא נסיים בלי המלצות שלך. הבמה שלך, רק תעשה את זה קצר, אתה בכל זאת איש פרומו.


פרומו של ערוץ 4 הבריטי למשחקים הפאראלימפיים


סרטון מעורר השראה שמציג את הספורטאים בדיוק בדרך שהם ראויים לה. רעיון וביצוע מושלמים, סיפורים קצרים שכולם מוקדשים לגיבורי העל: בלי להתלהם, בלי לעורר רחמים, ועם עריכה סוחפת ובחירה מוזיקלית נפלאה.  

פרומו בחירות 2013 של ערוץ 10


אני אוהב את הפרומו הזה כי יש כאן תסריט חכם, שהצליח, בתקציב נמוך, להתמודד עם אירוע גדול מאד רק בזכות כתיבה חכמה, צינית ומדויקת. ביקורת עדינה על כל הפוליטיקה הישראלית, והמסר הסמוי הוא שמדובר בנבחרת מקצועית ומנוסה שמכירה היטב את המערכת, ומביאה, בנוסף, גם שנינות וביקורתיות למשדר הבחירות המרכזי.

פרומו לרדיו  BBC 2


אין צורך להסביר מדוע הוא מדהים כל כך. פשוט תצפו שוב ושוב.

פרומו לערוץ YES ישראלי


שילוב של מוזיקה נכונה, ביצוע מדויק ושימוש מתון וחכם בגרפיקה. מעביר את הרוח הישראלית של הערוץ בצורה מוצלחת מאוד.

ספיישל לואי סי קיי ב- HBO


כאן, אני משוחד. זה פרומו לאוהבי פרומואים. ולמרות שהוא טיפה ארוך מדי לטעמי, הוא מוצלח בעיניי. מבטא את המהות של לואי סי קיי בצורה מושלמת, וההבטחה כאן תואמת לגמרי את המוצר : ציני, שנון, מודע לעצמו וכמובן לועג לעולם הפרומואים.