כאן משדרגים: הבית של סדרות הרשת עובר ל-4K

צילום: איה אפרים

אלעד טנא, סמנכ"ל הדיגיטל שלנו, על מהפכת ה-4k. בכלל, וגם אצלנו. 

לפני כשבועיים הודיעה פיפ"א שתשדר את כל משחקי מונדיאל רוסיה 2018 באיכות 4k. ההודעה הזו הגיעה בדיוק יממה לאחר שפייסבוק אישרה בפני אתר הטכנולוגיה TechCrunch שהיא עורכת טסטים לסרטוני 4k אצלה בפלטפורמה.

מה עוד? אם תחפשו בחודש הקרוב את המונח 4k בגוגל תגלו שבחגי הקניות הקרובים בארה"ב, הבלאק פריידי והסייבר מאנדיי, טלוויזיות שתומכות בשיטת שידור זו יימכרו במחירים אטרקטיביים במיוחד וייערכו עליהם מבצעי ענק. ה-4k הוא הדבר הגדול הבא. ואם כל מה שציינתי עד כה לא שיכנע אתכם עדיין, אז הנה אירוע גדול נוסף לא פחות שהתרחש בשבוע שעבר: גם אנחנו בדיגיטל של כאן התחלנו לשדר בטכנולוגיה זו.

אבל, זה אולי המקום לעצור לרגע. נסו לשאול חברים או בני משפחה שיושבים בסמוך אליכם מה זה בדיוק אומר, ה-4k הזה. כלומר, יש כאן אות ויש כאן מספר, אבל מה זה בדיוק? ניחוש מושכל שלי (כי גם אני ניסיתי) גורס שלא הרבה מהם יידעו לומר. ייתכן וחלק מהם יידעו שמדובר בשיטת שידור או פלטפורמה, אבל כאן בערך יסתכם הידע שלהם בנושא.

האבולוציה של הרזולוציה: איך הגענו ל-4k?
והנה ההסבר. כל תמונה דיגיטלית מורכבת ממספר גדול של נקודות צבע קטנות, פיקסלים אם תרצו. יותר פיקסלים – תמונה חדה יותר, ומכאן גם מציאותית יותר. ה-HD המקורי היה ברזולציה של 1280 על 780 פיקסלים, כלומר מסך די קטן. ברגע שהגדלנו את המסך – התמונה הייתה מטשטשת ובאופן כללי הופכת את הצפייה להרבה פחות איכותית ונעימה. הלאה. Full HD, השיטה שנהוגה כיום, היא ברזולוציה של 1920 על 1080 פיקסלים, ועכשיו בשלה העת ל-4k, קפיצה ענקית באבולוציה שמאפשרת לנו ליהנות מאיכות תמונה כפי שהכרנו בעבר ממסכים קטנים, גם על גבי מסכים גדולים. עד כמה ההבדל משמעותי? הרזולוציה בטכנולוגיית 4k היא 3840 על 2160 פיקסלים, כלומר כמעט פי 4 מ-Full HD. אין פלא שמכנים את שיטת השידור הזו גם Ultra HD, ובקיצור, UHD. ואולי ההסבר הכי טוב על טכנולוגיית ה-4k יהיה פשוט לצפות בה, הלכה למעשה. הסרטון הבא הוא אחד התכנים הראשונים שלנו באיכות 4k, והוא מציג את הבולענים בים המלח כפי שהם לא נראו עד היום. שימו לב לחדות התמונה, ממש אפשר להרגיש שאתם שם.


4K: חלק ממהפכה גדולה הרבה יותר
גופי תקשורת רבים בעולם כבר מתחילים לשדר תכני 4k בטלוויזיה, באתרים וברשתות החברתיות. בארצות הברית ובאירופה יש מירוץ של ממש בין יצרניות התוכן הגדולות – נטפליקס, אמזון, סקיי, בי-בי-סי, ומי לא. כולן רוצות לשדר בטכנולוגיה הזו – ולקבל את האיכות הטובה ביותר. וגם אנחנו. כאן דיגיטל הפך בשנה האחרונה לבית של סדרות הרשת הישראליות. דוקותיים, מלאכי השביל, הטרמפיסטים, כאן סקרנים וחמושות הן רק חלק קטן מהיצירה המתמשכת שלנו בתחום, ובקרוב צפויות לעלות סדרות רשת מסקרנות נוספות שבוודאי יתחבבו על הגולשים (כולל סדרת דוקו חדשה של מלך שעוד מוקדם לחשוף). כל הסדרות האלה יהיו זמינות מעתה גם ב-4k לעוקבינו בדיגיטל, וזו נקודת ציון משמעותית, אך בהחלט לא סוף הדרך.

שנת 2017 הייתה שנה עמוסה, מדהימה ובלתי נשכחת בה הקמנו את המותג הדיגיטלי כאן, תוך שימת דגש על דיגיטל תחילה, במסגרתו כל התכנים עולים קודם כל לדיגיטל, עוד לפני השידור בטלוויזיה. בשנת 2018 נמשיך לשים דגש על דיגיטל תחילה, אך לא רק בהיבט של קדימות על פני הטלוויזיה, אלא גם בהיבטים של איכות שידור, אימוץ של טכנולוגיות מתקדמות, וייצור מאסיבי של תוכן חדשני ומעניין, שמותאם קודם כל, ולפני הכל, לצפייה ברשת.

אז בין זפזופ בין אפיק זה לאפיק אחר ביום שאחרי פיצול הערוצים, אל תשכחו שהבשורה האמיתית להרגלי הצפייה של הישראלים, מגיעה מכאן.