''טופס 101'' עם יאנה רדוצקי

יאנה רדוצקי, 30, גבעתיים, SEO, ASO ומנהלת פרויקט אנליזה

היי יאנה, ברוכה הבאה לבלוג. מה את עושה ''כאן''?
 
אני עובדת במחלקת מוצרים ויש לי שני כובעים – קידום אורגני ואנליזה. בקידום האורגני אני דואגת שהציבור יפגוש את האתרים והאפליקציות של כאן במנועי חיפוש (גוגל, יוטיוב, חנויות האפלקיציות וכו') ובאתרים כמה שיותר מעניינים. אגב, כשמקדמים אתר זה נקרא SEO, וכשמקדמים אפליקציה זה נקרא ASO. בכובע של האנליזה אני דואגת שכל פעילות דיגיטלית של התאגיד תימדד כמו שצריך כדי שנוכל להפיק תובנות ולהשתפר. יש המון פעילות, במגוון רחב של מקומות ושל סוגי תוכן, אז מאד מאתגר לאסוף הכול ולמצוא דרכים לחבר את המידע לכדי תמונה גדולה.

מה עשית לפני שעבדת בתאגיד?
עבדתי בסוכנות דיגיטל שנקראת Seo Israel. זכיתי בחברים ובמנהלים (נתי אלימלך ואורן שץ) שלמדתי מהם המון על SEO ואנליזה.

ל-SEO אין תמיד תדמית טובה, וליתר דיוק למאמרים של SEO שהרבה פעמים הם פשוט חזרה על המשפט ''מנעולן בתל אביב'' אי אלו פעמים. כאן המקום שלך לגרום לנו לחוש תשוקה לתחום, וגם לספר לנו מה השתנה בו בשנים האחרונות.
מאז ומעולם המטרה של גוגל הייתה להציג לגולש את התשובה הכי איכותית ורלוונטית לשאלה שלו. פעם, כשגוגל היה תמים זה פחות הלך לו, ומקדמי אתרים גילו שתוכן רדוד וחזרתי עובד וניצלו את זה המון. מאז גוגל הכניסו בינה מלאכותית והרבה שיפורים באלגוריתם והם יותר טובים בזיהוי של איכות. לצערי, בישראל עם Google.co.il, אנחנו עשרים צעדים אחרי Google.com וספאם עדיין עובד בנישות רבות. בעיניי קידום אתרים זה תחום מרתק כי הוא משלב יכולות טכניות, מציאת פתרונות ויצירתיות. זה תחום שמכריח אותך כל הזמן ללמוד, להתעדכן ולחשוב על רעיונות חדשים כי דברים משתנים כל הזמן, אצל המתחרים ואצל גוגל.

אנחנו בדיגיטל רוצים שיתופים והמון אינגייג'מנט, מהו ''הגביע הקדוש'' שלכם, אנשי ה-SEO?
להתברג ראשונים בנישה עם הרבה חיפושים ומעט תחרות, או למצוא ביטוי מפתיע שיביא תנועה איכותית ורלוונטית.

אולי תנפצי לנו כאן מיתוס - עד כמה בכלל חשוב להיות במקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל?
הנוכחות במקום הראשון בתוצאות החיפוש חשובה. אגב, לא רק בגוגל, יש אתרים שגם בינג מביא להם כמות יפה של גולשים.
מעבר לזה שלהיות במקום הראשון משדר שיש כאן מותג חזק ואמין, בביטויים הנכונים זה מביא המון טראפיק לאתר, והיופי בטראפיק הזה זה שהוא לא תלוי בתשלום קבוע על פרסום.

כיצד העבודה שלך מסייעת לגולשים ולצופים שמחפשים את התכנים שלנו ברשת?
היום אין דבר יותר אינטואיטיבי מלחפש משהו בגוגל. את רוצה לצפות קצת בתוכנית האהובה עלייך? את מקלידה  "היהודים באים" בגוגל ומקבלת קישור לצפייה. יותר מ-50% מהתנועה לאתר כאן מאז העלייה לאוויר הגיעה מחיפושים בגוגל. גולשים מחפשים בגוגל את השידור החי של כאן, דיווחי תנועה, תוכניות טלוויזיה אהובות, פרויקטים מעניינים כמו "כאן צ'יזבטים" ועוד. המטרה שלי היא לעשות את הנכסים הדיגיטליים שלנו כמה שיותר ידידותיים לגוגל כדי שמי שמחפש אותנו - ימצא בקלות.

כמו שאמרת, פן נוסף של התפקיד שלך הוא האנליזה והמדידה, באילו כלים את משתמשת ומה המטרה של המדידה של כמעט כל דבר שאנחנו עושים, בדיגיטל ובכלל?
יש המון כלים לאיסוף דאטה, כל אחד בדרך כלל רלוונטי למשהו אחר. למשל, אנחנו משתמשים ב Google Analytics למעקב אחר מגמות התנהגות גולשים באתרים ובאפליקציות, ב-Hotjar כדי לראות מפות חום, גוגל אופטימייז משמש לניסויים במוצרי הדיגיטל. לא מזמן בסטודיו לעיצוב שקלו להסיר את תפריט ההבורגר (שלושת הקווים האנכיים) בדסקטופ. הנחת המוצא הייתה שמעטים מאד משתמשים בזה. בעזרת גוגל אנליטיקס והוטג'אר גילינו שההמבורגר דווקא באתר מככב. להרבה מהמערכות שאנחנו עובדים איתן גם יש כלי דאטה פנימי משלהן. עכשיו אנחנו עובדים על להקים מערכת BI שתאחד כמה שיותר מהמידע שנאסף לכדי תמונה גדולה תחת קורת גג אחת.

כשאת לא בעבודה, מהם התחביבים שלך?
אני אוהבת לראות סדרות. יש סדרות שמושלמות כרקע למטלות בית (כמו בואו לאכול איתי) ויש סדרות שהן ממש אומנות וכיף לצפות בהן בבינג' (כמו וסטוורלד). בחודשים האחרונים התחלתי גם לשחות. זה כמו מדיטציה לשמוע את הנשימות מתחת למים.

חתול או כלב? 
אין שאלה בכלל, תכירו את ביאליק. 

עם יד על הלב, כמה פעמים בשבוע חברים ומשפחה מבקשים שתקחי את האתר שלהם למקום הראשון בגוגל?
בהתחלה המון, כי הם חשבו שזה בקטנה - שאני אתן 2-3 טיפים והאתר שלהם/של הדודה/של הסטארטאפ יעוף לשמיים. עכשיו כבר יותר מכירים ויודעים ש-SEO זה מרתון ולא ספרינט, אז בעיקר מתייעצים נקודתית מדי פעם.

לסיום, כמומחית לקידום אתרים, תני 3 טיפים לקוראים שלנו (שאחת מהן במקרה מראיינת אותך ברגעים אלו ממש) – איך אפשר להעלות את האתר שלנו למעלה בתוצאות החיפוש?
1. להעלות לאתר באופן קבוע תוכן איכותי ורלוונטי שמתאים לקהל הגולשים
2. לחפש כל הזמן שיתופי פעולה וקשר עם אתרים אחרים שיקשרו לתוכן שלך
3. לוודא שהאתר בנוי בצורה ידידותית לגוגל מבחינת קוד, מהירות טעינה וכדומה